Back

Alternatieven voor contactonderwijs

Alternatieven voor contactonderwijs

Op deze pagina vind je online alternatieven voor contactonderwijs die je als docent bij Geneeskunde kunt inzetten. De primaire oplossing is de oplossing die vanuit de opleiding Geneeskunde wordt aangeraden, waarbij zowel praktische als didactische argumenten zijn afgewogen. Mocht het echter echt niet lukken om de primaire oplossing toe te passen in jouw onderwijs, kies dan het dichtstbijzijnde alternatief en/of neem contact op met de coördinator van jouw blok of met Michelle Nugteren 

Stappenplan

  1. Bepaal werkvorm die je wil vervangen.
  2. Bekijk primaire oplossing.
  3. Stel vast of deze oplossing het leerdoel voldoende bereikt. Indien ja, zet deze oplossing in. 
  4. Indien nee, stel vast of een van de alternatieven het leerdoel voldoende bereikt. Indien ja, zet het alternatief in. Indien nee, zet een eigen optie in om het leerdoel te bereiken.

Let op!

Houd bij het online plaatsen van materiaal altijd de wet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de auteursrechten in acht.

Colleges uitklapper, klik om te openen

Onderstaande oplossingen en alternatieven zijn in te zetten als vervanging voor hoorcolleges, interactieve colleges en werkcolleges.

Primaire oplossing

Geef een interactieve live sessie door middel van online videobellen in Microsoft Teams. Maak gebruik van casussen en voorbeelden.  

Alternatieven

  1. Laat studenten de inhoud van het college in een zelfstudie bestuderen,  bijvoorbeeld door het lezen van boeken of maken van e-modules, en bespreek dit tijdens een interactieve live sessie aan de hand van casussen en voorbeelden.
  2. Gebruik één of meerdere bestaande video’s van oude colleges en bespreek de inhoud van de video’s tijdens een interactieve live sessie. Maak gebruik van casussen en voorbeelden.  Bied de video’s bij voorkeur aan in stukjes van vijf tot tien minuten door de opname in meerdere kortere video’s op te knippen of door tijdcodes te geven van de kleinere stukjes. Plaats deze video’s op Blackboard zodat studenten ze van tevoren kunnen bekijken of bekijk ze gezamenlijk tijdens de live sessie. De gewenste colleges kun je vinden in de Blackboardcourse van eerdere jaren. Het verstrekken van nieuwe links of de exacte opnames kun je aanvragen via collegesopnemen@umcutrecht.nl. Neem daarbij het volgende op in de onderwerpregel: “hergebruiken oude college-opnames.” 

Responsiecollege uitklapper, klik om te openen

Ook bekend onder de noemer Meet the Expert. 

Primaire oplossing

Als docent of expert organiseer je een live sessie waarbij studenten alleen als toeschouwers deelnemen en via een chatfunctie hun vragen live insturen. Dit werkt het makkelijkst wanneer een moderator de docent bijstaat. De moderator kan iedereen zijn die weet hoe het programma werkt, zoals een onderwijsassistent, mededocent of student. Microsoft Teams faciliteert zulke live sessies.

Let op: het inzetten van een student als moderator betekent dat deze student zelf de sessie minder goed zal kunnen volgen.  

Alternatieven

  1. Het is mogelijk voor studenten om tijdens een live sessie hun vragen zelf te stellen via de video in plaats van de chat. Dit werkt het beste wanneer vooraf goede afspraken worden gemaakt wanneer studenten het woord mogen nemen. Laat studenten de chat gebruiken om aan te geven dat ze iets willen zeggen,  waarna ze het woord krijgen van de docent of moderator. 
  2. Laat studenten hun vragen indienen in het discussieforum op Blackboard. Deze kunnen in het forum ook worden beantwoord, of de docent plaatst een uitwerking van de meest gestelde en/of meest interessante vragen in een document of video op Blackboard. 

Patiëntcollege / Klinisch lijncollege uitklapper, klik om te openen

Primaire oplossing

Houd een live sessie met een patiënt via Microsoft Teams. 

Alternatieven

  1. Plaats links en verwijzingen naar video’s van patiënten op Blackboard (bijvoorbeeld van youtube, uit documentaires of films) en bespreek deze in een online live sessie. Let op: hierbij moet je extra letten op de AVG. Ook als video’s op YouTube staan is dit niet altijd goed afgedicht. Wees daar voorzichtig mee! 
  2. Laat patiënten zelf een video opnemen en plaats deze op Blackboard en/of Mediasite, het videoplatform van het UMC Utrecht. Bespreek deze video in een interactieve online live sessie. Zie de alternatieve suggesties bij de werkvorm 'Colleges' op deze pagina voor een beschrijving hoe je een video interactief kunt bespreken. Plaatsing op Mediasite maakt het hergebruik van de video makkelijker. Neem voor het plaatsen op Mediasite contact op met TEL via collegesopnemen@umcutrecht.nl of OWCServicedeskICT@umcutrecht.nl. Let op: het is belangrijk dat deze patiënten van tevoren een toestemmingsformulier invullen. 
  3. Indien een opdracht verbonden was aan het patiëntcollege en die niet meer kan worden uitgevoerd, zoals een interview met een patiënt, vervang deze zoveel mogelijk door opdrachten waarmee hetzelfde leerdoel kan worden bereikt zoals het schrijven van een kort essay.
  4. Laat studenten een tekst lezen van een patiënt, zoalseen boek of blog. Suggesties staan op https://www.patientervaringsverhalen.nl/

Aanvullende informatie

Bekijk de richtlijnen gebruik beeldmateriaal persoonsgegevens

Werkgroep - Regulier / KLO / Studiereflectie uitklapper, klik om te openen

Dit betreft naast reguliere, KLO en studiereflectie werkgroepen ook journal clubs, seminars en gesprekken met tutoren en mentoren vallen onder deze noemer. 

Primaire oplossing

Werkgroepen kunnen door de werkgroepdocenten via Microsoft Teams worden gehouden. Laat studenten samenwerken via breakout rooms of aparte kanalen in Teams, via Blackboard of door andere vormen van groepschat of videobellen.  

Let op: houd er rekening mee dat, afhankelijk van hoe de samenwerking wordt georganiseerd, docenten deze gesprekken niet altijd kunnen volgen en daardoor mogelijk niet op het juiste moment kunnen interacteren met de studenten. 

Alternatieven

  1. Een deel van de werkgroepopdrachten kan worden omgezet naar een e-module (bijvoorbeeld door een bestaande e-module te gebruiken of er zelf een te maken) of een andere vorm van zelfstudie, in het geval hier geen tijd voor is bij een online sessie. Zorg wel dat in elk blok voldoende live sessies plaatsvinden, en voldoende interactie in elke sessie. 
    Let op: vermeld van tevoren hoe de antwoorden van een zelfstudie zullen worden gecommuniceerd. 

Medisch technisch - PLO uitklapper, klik om te openen

Primaire oplossing

Laat studenten de procedures zoveel mogelijk via video's en e-modules bestuderen. Het oefenen van de daadwerkelijke uitvoering zal later moeten worden ingehaald.

Alternatieven

  1. Voor sommige vaardigheden is het misschien mogelijk om studenten aan te moedigen dit op familie, huisgenoten of anderen in hun omgeving te oefenen. Niet elke student zal hier echter de mogelijkheden toe hebben en voor vaardigheden waarbij instrumenten nodig zijn is dit ook geen optie. 
  2. Er zijn op internet instructies te vinden voor het oefenen van klinische handelingen met huis-tuin-en-keukenmiddelen (zoals het oefenen van hechtingen op een banaan). Je kunt er niet vanuit gaan dat alle studenten toegang hebben tot alle vereiste materialen maar het kan wel worden aangeboden als verdiepende opdracht.

Communicatie & attitude - PLO uitklapper, klik om te openen

Primaire oplossing

Het theoretische deel kan worden behandeld zoals een hoorcollege. Zie de tussenkop Colleges op deze pagina. 

Alternatieven

  1. Studenten zouden de gesprekken met elkaar kunnen oefenen door middel van videobellen, bijvoorbeeld via Microsoft Teams. Houd er rekening mee dat, afhankelijk van hoe je het organiseert, docenten deze gesprekken niet altijd kunnen volgen en daardoor mogelijk niet op het juiste moment kunnen interacteren met de studenten. 

Anatomie en Microscopie uitklapper, klik om te openen

Dit betreft een practicum. 

Primaire oplossing

Vervang zoveel mogelijk door foto's, video’s, e- modules en ander online (beeld)materiaal. Laat studenten zoveel mogelijk van de oorspronkelijke opdrachten als zelfstudie maken. Vragen en feedback kunnen via Blackboard worden uitgewisseld.

Alternatieven

  1. Eventueel kunnen studenten hun antwoorden insturen en laten nakijken door de docent of student-assistenten. Andere optie is om de uitwerkingen op Blackboard te plaatsen zodat studenten zelf hun antwoorden kunnen nakijken, of mondeling te bespreken in een online werkgroep.  

Aanvullende informatie

AnatomyTOOL heeft een grote hoeveelheid lesmaterialen over anatomie geïndexeerd, die allemaal vrij beschikbaar zijn. Verder geven zij op deze pagina aan hoe hun website kan ondersteunen bij het geven van afstandsonderwijs.

Meer informatie over AnatomyTOOL

Let op: controleer altijd het niveau waarop lesmateriaal vrij beschikbaar is: sommige materialen mogen worden gekopieerd, terwijl naar andere materialen alleen mag worden gelinkt. 

Radiologie uitklapper, klik om te openen

Dit betreft een practicum. 

Primaire oplossing

Plaats de beelden die studenten moeten bestuderen voor het practicum online (bijvoorbeeld op Blackboard) en laat ze de bijbehorende opdrachten als zelfstudie voorbereiden. Maak een video waarin je de antwoorden bespreekt. Hierin kun je de muis gebruiken om relevante plaatsen aan te wijzen in de foto’s. 

Alternatieven

  1. In plaats van een video kunnen de antwoorden ook door middel van videobellen worden besproken via Microsoft Teams. 

Studenten-poliklinieken SUMMA uitklapper, klik om te openen

Dit betreft een practicum. 

Primaire oplossing

Bied e-modules, Meet-the-Expert bijeenkomsten en vervangende opdrachten aan. 

Alternatieven

  1. Voor sommige vaardigheden is het mogelijk om studenten aan te moedigen dit op familie/huisgenoten/anderen in hun omgeving te oefenen. Niet elke student zal hier echter de mogelijkheden toe hebben, en voor vaardigheden waarbij instrumenten nodig zijn is dit ook geen optie. 

Ondersteuning uitklapper, klik om te openen

Vervanging contactonderwijs

Door de enorme verscheidenheid aan werkvormen en leerdoelen kan het zijn dat de aangeraden oplossingen op het gebied van vervanging contactonderwijs niet voldoen. In die gevallen raden we aan om contact op te nemen met Michelle Nugteren via M.L.Nugteren-3@umcutrecht.nl voor een oplossing op maat. 

Handleidingen

De website van Technologie en Leren biedt een handig overzicht van handleidingen en instructies voor alle tools die zij aanbieden.

Thank you for your review!

Has this information helped you?

Please tell us why, so that we can improve our website.

UMC Utrecht maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies Deze website toont video’s van o.a. YouTube. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt kunt u dat hier aangeven. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren.

Lees meer over het cookiebeleid